Fröken har varit på konferens... En låång diskussion om tjänstefördelningars utformning. Fröken blev lite okoncentrerad, dels för att diskussionen blev både lång och snårig, dels för att Fröken inte riktigt ser problemet. Eftersom en heltidstjänst för en lärare (just nu i alla fall) består av 45,5 timmars arbetstid per vecka. Av dessa ska 35 göras på plats.
"Det är viktigt att man undanröjer eventuella frågor kring vad man jobbar med", sa en kollega. Exakt, tänkte Fröken. Ctrl+Freak tänkte hon också, och röjde bara med en liten min vad hon tänkte... Bekymret är inte att varje enskild pedagog inte vet hur mycket man jobbar, för det vet de. Det verkliga bekymret är att de inte vet exakt hur mycket kollegorna jobbar! Frökens sektoransvarige ligger på plus, för hon satte ord på det Fröken tänkte: "Vi kanske ska lita på att kollegorna också har en uppdragsbeskrivning, och vi kanske ska lita på att de gör det jobb de är anställda för att göra..."
Exakt! Med tanke på att chefen också känner till sagda uppdragsbeskrivning och med tanke på alla utvärderingar som görs, så bör det märkas om jobbet inte blir gjort.
Ett bra riktmärke för hur utvecklingsbenägen skolan som bransch är, är att man fortfarande pratar om USK (undervisningsskyldighet, för icke-pedagoger)... USK togs bort innan Fröken började jobba som lärare. Och det är tio år sedan.
Fröken kom just på en fördel med SD i riksdagen. Eftersom vi ska värna det svenska, så kan vi stryka de första fyra tusen åren ur litteraturhistorian... För sånt som skrevs i snön under istiden har smält nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar