onsdag 11 januari 2012

Beväpna dig med vingar...

Det var igår det. Fröken levde högt på Pimme där ett tag. Idag snackar vi inte om att beväpna oss med vingar. Idag snackar vi Socker-Conny. "Är du sur, Fröken?" Ja. Fast det är lite bättre nu. Fröken borde ha lärt sig nu efter tretton år i branschen... Uppstart i skolans värld är fullständigt väsensskild från exempelvis motorsport, där uppstart handlar om att komma iväg mot målet så fort som möjligt. Uppstart i skolans värld är diametralt motsatt. Det är som att olja kullager med en blandning av superlim och sand. "Okej. Då är du sur, Fröken?"

Det var viktigt att vi hade ett möte kring flexkurser och begreppsbildning idag, tydligen. Mycket viktigt. Mycket viktigare än att till exempel planera inför morgondagens kursstart...

- På omvårdnad har vi reguljär, distans och reflex.
- Reflex?
- Ja, vi lägger bara ut hälften så många lektioner på samma tid.
- Jaha. Är det flex?
- Nej. RE-flex.
- Hur mycket kan man flexa?
- Inget alls. Man måste gå på alla lektionerna. Men man kan jobba samtidigt.
- Då är det inte så mycket flex, ju?
- Nej. RE-flex.
- Ja, jag fattar, men om man inte kan gå på alla lektionerna då?
- Då går man på distans.
- Jaha? Hur funkar det med handledning?
- Handledning? På distans? Hur skulle det gå till? Ska man ha samtal med alla studenterna individuellt då?
- Ja?
- Det ser jag inte hur man skulle kunna klara.
- Då har ni inte flex då?
- Nej. RE-flex.
- Då förstår jag inte varför vi måste tjafsa i nittio minuter om begrepp som ni inte har för kurser som ni inte erbjuder?
- RE-flex, menar du?
- Ja. Anledningen till att studenterna blir förvirrade när alla andra sektorer menar att man på deras flexkurser kan just flexa och ni säger att alla re-flexlektionerna är obligatoriska skulle kunna vara just bokstavskombinationen F-L-E-X som kan föranleda studenter att tro att det finns just utrymme för flex... Ni skulle inte kunna kalla det för, till exempel, intensivkurs eller snabbkurs?
- Nej RE-flex.
- Men om man inte kan komma på alla lektioner?
- Då är det distans.
- Får man handledning då?
- Nej. Då är det distans.
- Kan man köra en flexvariant?
- RE-flex?

Ni fattar. Så höll det på i en-och-en-halv timme... Som måsarna i Hitta Nemo.
Chefen blev lite trött på slutet. Hoppas jag. Å andra sidan visste nog chefen lika mycket om övriga sektorers syn på flex som Chicken-Joe och Silverminken...

- Jaaaaa. Då tycker JAG att vi tar som "läxa" till nästa gång att fundera över vad vi ska lägga i begreppet flexibilitet. Så att vi har samsyn och en gemensam ram.
- Men, vi har i princip samsyn och en gemensam ram. Vi fick i uppdrag av "moderna chefen" att utarbeta det inför förra läsårsstarten. Då tog vi fasta på, och utgick från de ramar som språksektorn satte ihop året dessförinnan och styrde upp ett utanverk som passar även så väsensskilda kurser som Kemi A och Svenska C.
- ...
- Jag menar, vi har relativ samsyn. Bortsett från vårdsektorn då.
- ...
- NI kan titta över den i vårdsektorn till nästa möte. Den har legat på hemsidan i ett år. Får jag gå nu? Jag vill ha kaffe innan personalkonferensen börjar. Jag vill inte riskera att missa budgetredovisningen.

---

Det fanns EN fråga på dagordningen. EN. Det skulle vara ekonomi.

Först skulle chefen bara visa Kalendarium 1.0. Då upptäckte Keops att det inte stämde. Han hade i sin planering utgått från att vårterminen slutade den femtonde juni. Här stod det att den skulle sluta den tolfte! Hur kan man göra ett sånt räknefel? Förstår inte skolledningen att vi rånar studenterna på tre dagar? Dessutom har ju alla lärare gjort sin terminsplanering utifrån det! Alla utom Fröken, eftersom Fröken skulle gjort sin planering när hon plötsligt blev tvungen att gå på det viktiga flexmötet... I alla fall. Nu blir ju alla planeringar fel!

Ja, herregud! Tre dagar för lite. Vi snackar cirka två mattelektioner. Det förstår ju vem som helst att man inte kan bli godkänd om man har fyra sidor kvar att räkna i matteboken!

Att sedan diskussionshelvetet tillåts ta tjugofem minuter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar