Vad gör du just nu, Fröken? Hm. Behöver ni ens fråga? Fröken slickar såren efter eftermiddagens betyg- och bedömningsdiskussioner. Chucky och Bockstenskvinnan var i Frökens grupp... Bockstenskvinnan tycker att det är helt okej att man arbetar formativt, men i slutänden måste ändå all bedömning vara summativ, för annars får man ingen helhetsbild över kunskaperna. Det där med att procentsatser inte ska vara det bästa när det handlar om att sätta betyg vill hon inte kännas vid, för mer exakt och rättvist kan det inte bli.
Chucky gjorde det som Good Guy-dockor gör bäst när det är vuxna i närheten: De ler sött och blundar när man lägger dem ner.
Dessutom, det höll Fröken på att glömma, så jobbar ju som sagt Ötzi också på Frökens skola. Nu har han fått alla papper klara för sin diagnos. Extrovert, aggressiv Asperger var det visst. Tydligen blir en text om formativ bedömning helt irrelevant i samma sekund som man upptäcker att ordet "grundskola" står med på ett ställe i texten. "Ungdomsgymnasium" också, tydligen. För, det vet ju minsta barn, att formativ bedömning på grundskolan och formativ bedömning på vuxenutbildning är lika väsensskilt som eld och vatten... För att inte tala om vådan av att upptäcka att man har skrivit fel sal som återsamlingsplats efter diskussionen.
Det bästa med eftermiddagen var att Fröken fick en hel hop uppslag till framtida bus. Nästa steg blir att utse den lyckliga vinnaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar