torsdag 31 maj 2012

Fröken, ditt lexikon

Fröken behöver semester... Alla som arbetat mer än en vecka som lärare känner igen typen. Typen som du vill ge ett betyg direkt. För att du ska slippa träffa honom igen. Någonsin.

- Du, Fröken, jag tänkte bli klar med kursen och har lite frågor.
- Kursen?
- Ja, du vet, Svenska B. Vi la ju över den på två terminer i höstas.
- Just ja. Är du igång fortfarande? Jag har ju inte sett dig sedan i december...
- Mycket att göra. Kommer du ihåg et där pappret jag fick i höstas?
- Kan du vara lite mer tydlig?
- Ja, du vet, ett det låg typ på sidan med massa text på och sen var det fler än en sida.
- Var det instruktionerna till fördjupningsarbetet?
- Vet inte. Men det var ganska mycket text.
- Ingen aning.
- Men du gav mig det och sa att det var detta och några saker till jag skulle göra för att få godkänt.
- Du menar att jag ska minnas allt jag sa för ett halvt år sedan? Och att jag bara har en enda student?

---

- Hej igen, Fröken! Du, jag undrar lite över det här med Frankenstein? Vad menar du med att han ville lösa "Livsalstringens gåta"?
- Har du läst boken?
- Nä, sett filmen.
- Vilken film såg du? Den med den stora hunden och fyra ungdomar i en flower-powerbuss eller den med Robert De Niro?
- Båda, fast de var typ helt olika. Det kommer inte att gå att jämföra dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar