Fröken ser, såhär strax efteråt, att föregående inlägg skulle kunna ses som ett plagiat av tidigare inlägg på bloggen, men riktigt så är det inte...
Å andra sidan blir man flagrant medveten om svårigheterna med individuella bedömningar när det bara finns fem olika elevtyper och Arga Fjortisen alltid är en av dem.
En annan kollega, vi kan kalla honom Weiron för enkelhets skull (och för att Nilecity-generationen ska känna igen sig), tjatade först hål i huvudet på Fröken för att hon skulle skicka över ett av sina Excel-prov från härom-terminen. Fröken gjorde det, med vissa reservationer.
Fröken hade "råkat" städa bort den digitala varianten och hade bara kvar en pappersvariant och tyckte att "Ni har kanske jobbat lite annorlunda och pratat om andra saker, men så här gjorde jag, för det funkade i den gruppen." Man kan se det som en eufemism för "Du och jag fungerar inte alls likadant som pedagoger och eftersom vi ser helt olika på kunskap så kanske du ska göra dina tester själv?"
Nu gick det inte riktigt som Fröken tänkte sig, utan Fröken fick ett mail idag där Weiron efterlyste facit till sagda test. "Du vet, Fröken, med antal poäng och sådant." Fröken orkar inte riktigt. Om man är helt fastlåst i summativ bedömning ska man kanske inte använda tester som utformats för att vara något mer formativa... Fröken är inte så intresserad av detaljkunskap. Framför allt inte på praktiska handhavandekurser som just datakurser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar