tisdag 4 oktober 2011

Ett inställt möte...

...är också ett möte. Fröken undrar över folk i beslutandeställning som vill att man ska komma till ett möte man egentligen redan varit på, för ett bra tag sedan, som sedan inte själva dyker upp... Gotta love them kommunala chefer som ska vara med och bestämma i verksamheter där de egentligen saknar både plats och form.

- Vi måste ha fler möten med fler aktörer, så vi får ett bra beslutsunderlag.
- Men, vi har redan träffat dem.
- Ja, men jag har inte hört det själv.
- Vi har redan ett beslut som vi grundat på det underlag vi skaffat när vi träffat de intressanta leverantörerna. Läs det.
- Vi måste göra en upphandling...
- Vi har redan ett underlag och en kravspec...Om jag frågar tio av mina kollegor om de vill komma på mötet, och de säger "nej tack" har vi gjort en upphandling av mötet då? Så vi kan ställa in det, menar jag?
- Sluta tramsa, Fröken. Så funkar det inte.
- Men, du har bokat in fem möten nu, som samtliga har legat på mina lektioner - du vet att min huvudsakliga sysselsättning här är undervisning?
- Jo, men jag kunde bara då.
- Du kunde inte ens då.
- Men jag representerar IT-avdelningen.
- Ok. Det ena företaget du bokade har bokat om fyra gånger, för att sedan dra sig ur. Två företag kom hit och efter två timmars säljsnack, trots att de kände till vår kravspec, visade det sig att de sålde en helt annan tjänst och de andra två, plus ytterligare ett som du glömt, har vi redan träffat. Och bestämt vilket vi var intresserade av.
- Det är viktigt att man har ett gott beslutsunderlag, Fröken.
- Påminn mig när vi ska göra den nya upphandlingen på din tjänst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar