tisdag 2 februari 2010
PIM
Fröken har IT-fortbildat sig idag. Saktabildat är helt klart ett mer passande namn. PIM stod på programmet. Fröken har fastnat på nivå 4. Inte för att hon inte kan eller förstår, utan för att hon inte vill göra ett hopplöst radioreportage. I Frökens bok gör man inte radioreportage 2010, när alla ungar har mobilkameror med minst åtta megapixlar. Då gör man film.
PIM kanske behöver förklaras, om någon icke-pedagog läser bloggen (i bästa fall läser alla kommunpolitiker med skolansvar bloggen varje dag). PIM är ITiS 2.0 och är ett sätt att höja IT-kompetensen i skolan. PIM har dessutom alla möjligheter att bli ett enormt luftslott. Eller en kommersiell framgång som plastcykeln, eller Appollo 13, eller Regalskeppet Vasa, eller Titanic.
Idé: Fröken ska starta en Facebookgrupp - ITanic. Den ska handla om IT i skolan. Om hur skolorna i Bredbandssverige i rask takt förvandlas till muséer.
Skolan är redan ljusår efter och att dra igång ett nollsummespel som PIM blir bara löjeväckande. Det blir ett moment tjugotvå; för det satsas inga pengar på IT-utrustning i skolan eftersom ingen använder det och ingen använder IT-utrustning eftersom det inte finns någon. Bara det gör att det finns ett visst inbyggt motstånd mot att använda IT. Ett annat intressant faktum är att Fröken i över ett år drivit en IT-blogg för pedagogerna på skolan, strategiskt placerat en ikon precis bredvid "Anslagstavlan" på intranätet för att alla enkelt ska kunna hitta den utan en krånglig URL, lobbat för den på samma anslagstavla, och ändå är det många som blir förvånade över att höra att den finns... FMTPO.
Fröken betraktar sig som urinvånare i cyberrymden och blir lite trött på de cyberinvandrare som har bekymmer med att göra texten fet eller kursiv i Word. Jag menar, vi snackar inte ens IT som andraspråk här...
Frökens kommun har som mål att all pedagogisk personal ska ha nått nivå 2 år 2010. Varför då? De kommer ändå inte att ha möjlighet att arbeta med IT så som PIM är tänkt.
Fröken känner sig som Josef K...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar