torsdag 20 augusti 2009

Stora tankar i lilla berg- och dalbanan


Fröken började på topp i dag. 100 minuter Svenska med en andäktigt lyssnande nia... Det kan eventuellt bero på lite olika saker: 1. De var genuint intresserade av genomgången av betygskriterier och mål. 2. De var snälla mot Fröken eftersom det var första lektionen. 3. De känner till ryktet om Frökens våldsamma humör. 4. De var redan medvetslösa av tristess.

Fullt så tråkigt var det nu inte. Tvärtom var det t o m en riktigt trivsam första lektion. Det finns ju trots allt en gräns för hur intressant man kan göra något så urbota trist som styrdokument... Särskilt som Fröken inte gillar att klä ut sig och tramsa.

Fröken har sagt det tidigare, nior är härligt! Alla Frökens nior är hennes favoritklasser. Man kan jobba med uteslutande intressanta saker, om man anstränger sig aldrig så lite kan man diskutera i evigheter. Dessutom kan man säga till dem på skarpen...

Sexor däremot är ett kapitel för sig. Fröken har en ny sexa. 28 pratiga myror, som ser likadana ut och är lika självgående som ett fyrkantigt hjul.

- Jag fattar inte denna frågan?
- Har du läst instruktionen?
- ?
- Instruktionen?
- ?
- Den som står här...
- Nä... Jag fattar inte frågan.

- Är "det" ett ord?
- Ja, det är det.
- Då behöver jag bara skriva 29 ord till.
- Ja, då är du ju snart klar.
- Är "i" ett ord?
- Ja, preposition kallas det. Det betyder...
- Är "ö" ett ord?
- Ja, fast...
- Om jag skriver "i" och "ö" typ tjugo gånger, så är jag klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar