måndag 29 juni 2009

Nöden kräver handling II


Fröken hade egentligen tänkt ligga lågt med skolinläggen ett tag. Mest för att släppa allt som har med jobbet att göra. Å andra sidan känner jag mig ganska avstressad redan så det är ett gott tecken. Därför klämmer jag in ett...

Fröken hade ett IRL-möte med en bloggföljare häromdagen och då fick Fröken ytterligare vatten på sin kvarn då det gäller rabiat avståndstagande från eventuellt skollederi eller fackligt arbete.

Lärare som grupp måste, så klart med vissa undantag, vara de gnälligaste och mest otacksamma i hela landet. Ska något göras i skolan, så ska någon annan göra det! Generellt gäller regeln att "Det är inte min arbetsuppgift". Anledningen är att ingen vill gnälla på något som man själv varit delaktig i. Fröken kan tänka sig hur enkelt och roligt det är att lägga schema då alla - oavsett tjänstegrad - vill ha sovmorgon på måndagen och ledig fredag. Om man dessutom avdelar fyra personer att lägga schema för att få så många ämnesgrupper och arbetslag representerade som möjligt blir man säkert extra glad när man får glada meddelanden som "Är du dum i huvudet?", eller "Mitt schema är ett jävla skämt".

I min Ipod kan man slumpa låtar. Det borde finnas en slumpfunktion i schemaprogrammet också. Alternativt ett idiot-filter i e-posten...

En lärares arbete gick för tjugo år sedan ut på att:
  • Komma till jobbet
  • Hålla sina lektioner
  • Åka hem (helst till en lukrativ bisyssla)
Skolans problem idag är att det fortfarande är samma personer som arbetar där. På samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar