torsdag 25 juni 2009

Det skulle vara lätt för mig att jag inte hittar hem. Men det gör jag, tror jag


Fröken har varit i Frankrike. Härligt det. Efter åtta timmar på Disneyland visar det sig dock att busschauffören har vissa svårigheter att lokalisera hotellet... Två och en halv timme långa svårigheter... GPS någon?

En annan rolig incident som inträffade ca fem minuter efter incheckningen var att receptionen stängdes. Och låstes. Tur att ätstörda Fröken hade sett till att äta ordentligt innan vi lämnade parken, för en två kilometer lång baguettejakt morgonen efter visade att hotellet låg mitt i ett ingenmansland utan så mycket som ett familjeboulangerie inom gångavstånd. Inom bussavstånd fanns det flera stycken, men eftersom Frökens förtroende för busschauffören var kört i botten så hade hon snattat croissanter ur hotellets frukost-"buffé" för säkerhets skull.

En fördom som visade sig vara hopplöst fel var den att fransmän inte kan organisera saker. Det kan de visst. Köerna på Disneyland sköttes med närmast preussisk disciplin. Det märks att de är vana vid tyska turister i Frankrike. Och Fröken förstår varför man inte flexar med disciplinen i Tyskland... För tyska utomlandsturister är ungefär som åttondeklassare med en vikarie som de inte träffat tidigare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar