måndag 1 oktober 2012

Gameification...

...är det senaste, sena inom skolutveckling och pedagogisk forskning. Det visar bara hur otroligt långt skolan befinner sig från verkligheten.

"Hur menar du Fröken? TV-spel har väl inget med utbildning och kunskap att göra?" Nej, Jan, det har det tydligen inte. Annars hade du kanske tyckt att iPadsatsningar i skolor är en ganska god idé. Särskilt som dagens unga är något mer rastlösa än gårdagens. Eller, kanske inte. Kanske är det bara så att dagens samhälle behöver andra kunskaper än de som skolan tillhandahåller?

Fröken vet att Fröken kanske sparkar på en redan öppen dörr, men det kan inte hjälpas. Om nu så många hatar skolan, men älskar TV-spel, kanske det är läge att åtminstone snegla ditåt?

"Allt är inte roligt, Fröken!" Nej, allt är inte roligt, men allt som är tråkigt kanske inte måste göras på ett sätt som cementerar det faktum att det är tråkigt. Om det nu är så jävla tråkigt att inte ens den mest begåvade och entusiasmerande pedagogen som finns (läs, om ni vill, Fröken) kan göra det intressant/vettigt/roligt, så kanske det inte är så jävla viktigt heller...

"Man kan ju inte goggla allt, Fröken!" Det heter inte goggla. Det heter googla. Jo, det kan man faktiskt, men med växande erfarenhet, så märker man till sist att det inte är så jävla effektivt att behöva googla allting hela tiden. Dessutom, är det ofta så att om man googlat något tillräckligt många gånger, så behöver man inte göra det längre. Ungefär som när man läser glosorna tjugofem gånger och till sist lär sig dem, utan att hela tiden behöva slå upp dem i den lilla avlånga glosboken.

Trots allt är TV-spel listigare upplagt än skolan. Du kan alltid spela på din egen nivå. Du känner dig smart varje gång du lyckas med något - i skolan får du allt för ofta en likadan uppgift till. "Men, Fröken, alla TV-spel går ju ut på att repetera samma saker hela tiden! Det är fördummande!" Ja, du menar som att sitta framför en mattebok och räkna tusen additionstal?

Frågan, och det är en större fråga än vad Fröken kan avhandla i ett litet simpelt blogginlägg som det här, till och med så stort att det förmodligen kräver någon form av forskningsanslag... Frågan! Frågan är vad det är som göra att folk har mycket större tålamod med TV-spel än med skolrelaterade grejor? Avkomman, Frökens då, kan redan nu mycket mer om den tidiga kristendomens historia, det politiska spelet bakom Jerusalemkonfliken, det politiska klimatet i renässansens Italienska statsstater, vem Machiavelli var och vad han gjorde och men Leonardo da Vinci var och vad han gjorde.

"Har de forskat om det i skolan, Fröken?" Forskat? De kan knappt läsa och skriva. Hur ska de då kunna forska? På mellanstadiet skriver man på sin höjd av andra förlagor. Lite som man arbetade i medeltidens kloster på vintrarna. Nej, han har inte gjort det i skolan. Han har spelat Assassin's Creed. Nu ser han fram emot att lära sig mer om amerikanska revolutionen...

Vad Fröken lärt sig av Assassin's Creed? Menar du bortsett från njutningen i att dyka från ett tak och hugga knivar i halsen på folk som är dumma i huvudet? Och att hon dessutom lärt sig att smälta in i en folkmassa så bra att hon dessutom kommer undan?

Det räcker väl?

Nästa gång kör vi Marios politiska system. Eller Minecrafts konsekvenser för rumsuppfattningen

2 kommentarer:

  1. Det pågår iPadrevolution på döttrarnas skola. Man snackar om elearning. Man köper inte iPad för att det är kul med iPad utan för att det är teknik som mer än väl lämpar sig till barn från förskoleåldern och uppåt. Inte som hemma när man tvingar dem framför en stationär dator från 2005.

    SvaraRadera
  2. Eller hur. Vad gäller mobilitet i Frökens kommun, så väljer man att satsa på en digital lärplattform som förutsätter en "riktig" dator. IOS6 är inte ett alternativ. Ungefär som om iPhone skulle kontraktera Columbus för att fixa kartappen.

    SvaraRadera