onsdag 1 februari 2012

Du kan dra åt helvete...

- Ska du gnälla så idag också, Fröken?
- Du kan hålla käft.
- Hur kul tror du att det är att läsa din blogg om du ska vara så negativ hela tiden?
- Det skiter väl jag i? Har du någonsin bidragit med något av intresse på den här bloggjäveln? Förutom att vara förnustig, kritisk, ifrågasättande och "vettig"?
- ...
- Nä, jag tänkte väl just det! Håll käft och läs då, eller dra till nån annan blogg som handlar om att vara lärare.
- Vill du prata om det, Fröken?
- Inte med dig i alla fall!
- Var inte svår nu. Vad är det?
- Jag hatar fan mitt jobb!
- Så lät det inte härom veckan... Då handlade det mer om silverlinings och sånt skit?
- Det var förra veckan. Fröken är som bekant flexibel.
- Tänk nu positivt, Fröken.
- Du kan dra åt helvete. Sitt du på en konferens med efterföljande tvärgruppsdiskussioner i två timmar på Frökens jobb om nu Frökens arbetsplats är så jävla positiv och framåtblickande. Sitt du i samma grupp som Ötzi och Fibbonacci och dröm dig bort och fantisera om hur jävla rosa och bra allting var förr. Hur otroligt väl förberedda studenterna var och hur goda resultat de fick och hur alla visste att gränsen för godkänt gick vid sextio procent, gränsen för väl godkänt vid åttio procent och hur ingen någonsin undrade vilket betyg de skulle få förrän kursen slutade.
- Åhja, så illa kan det väl inte vara, Fröken?
- Nej. Det är fan värre. Som om det inte räckte med de två jävla tomtarna, så sitter dessutom Tourettes och gapar på konferensen att vi, samtliga lärare på skolan faktiskt tycker att det är helt sjukt oprofessionellt att vi inte avsätter mer tid för att skriva kurshandledningar inför VUX12.
- Men är inte det en viktig synpunkt?
- Åååh. Du är lika jävla otrolig som Tourettes. Vad är hans problem? Han har varit mattelärare i fyra miljoner år. Det var han som introducerade nollan (och då menar jag inte Ötzi). Vad är han rädd för? Det är inte direkt så att de nya kurserna kommer att vara fyllda av ny revolutionerande kunskap som han måste läsa in sig på över sommarlovet! Det kommer att handla om samma jävla siffror och räknesätt som det alltid har gjort. Enda skillnaden kommer att vara att kursjäveln heter Matematik 14 istället för Matematik E och att stoffet möjligen gås i genom i en något annorlunda ordning.
- Men det tar kanske tid att göra en studiehandledning i matematik...
- Käften. Nej. Fröken har sett hur de ser ut. Matematiken ser ut såhär: 1. Räkna hur många veckor terminen har. 2. Räkna hur många sidor boken har. 3. Dividera antalet sidor med antalet veckor. 4. Klart... Just det ja. Var fjärde vecka är det prov. Ötzi jobbar likadant i engelska och svenska.
- Du har ju inte matte, Fröken, så jag förstår inte varför du jagar upp dig.
- Håll käft nu. Egentligen förstår jag inte varför vi diskuterar detta. Du är Fight Club. Man pratar aldrig om Fight Club. Inte med Fight Club heller, om du är Fight Club. Frökens skola är litteraturhistorians motsvarighet till 1400-talet.
- Nu förstår jag inte...
- Oväntat. Eftersom du är Kristendomen. Allt dåligt var i förlängningen kristna kyrkans fel.
- Jag förstår ändå inte.
- Nä. Okej. När romarriket föll försvann all kunskap, filosofi, naturvetenskap och i princip all annan kunskap eftersom alla bibliotek tömdes och flyttades till Konstantinopel och andra delar av det osmanska riket. konsekvensen blev att människorna i senmedeltidens Europa hade utvecklats BAKÅT. Man visste mindre om jordens och universums beskaffenhet än man gjorde under antiken. Fröken började som lärare för tretton år sedan. För tio år sedan började hon i den kommun där hon är nu. Då fick hon ta fyra kliv bakåt för att komma in i verksamheten. För tre terminer sedan bytte Fröken upp sig. Åtminstone ett tag. Sen insåg hon att stora delar av verksamheten stannat kvar på Björklunds tid. Inte hela verksamheten som tur är, det finns en hög bra kollegor, men en tillräckligt stor del av den för att Fröken ska tycka att det är ett jävligt stort bekymmer.
- Så, du är lite sliten idag, Fröken? Besviken också, kanske?
- För helvete, Kuratorn... Kanske lite besviken. Eller jävligt frustrerad. Ötzi har gnällt i tre dagar om att hon inte haft en vettig skolledare sedan mitten av åttiotalet. Kanske har det att göra med att hon hade sin pedagogiska peak då och sedan dess tyckt att alla förändringar har varit hemska och obehagliga. Fröken anar att det bli komplicerat om man byggt hela sin yrkesroll på att aldrig säga vad man tycker när det gäller, utan ler och nickar och gnäller efteråt... Så känner jag idag.
- Mmm. Jag förstår. Det känns väl skönt att ha fått det ur sig i alla fall? Nu är det en ny dag imorgon, Fröken. Då tar vi nya tag.
- Du kan ta nya tag. Fine. Skriv du blogg imorgon då. Jag tänker inte göra det. Jag tänker låsa in mig på kontoret och sura. Så dra du åt helvete och skriv lite blogg om hur jävla roligt och stimulerande och fantastiskt och underbart det är att vara lärare.
- Men, det kan jag väl inte...?
- Varför inte? Jag gör saker hela tiden som jag inte kan. det är fan bara att köra.
- Jag vet ju inte hur det är.
- Du är en Conny Nimmersjö-låt.
- Vilken då?
- Den här: http://www.youtube.com/watch?v=_AbkdJFfY8g Håll käft och skriv. Skriv.

Dra åt helvete.

2 kommentarer:

  1. Du kanske skulle bli rektor så du kan sätta dit dem på riktigt!

    SvaraRadera
  2. Aldrig i livet! Fröken ogillar administration. "If you cannot teach children, teach adults. If you cannot teach adults, teach teachers. If you cannot teach teachers, administrate" sägs det... Ska man ha något genomslag som rektor alls måste man nog starta en friskola. Annars är man fast med ett existerande kollegium som är ungefär lika enkelt att forma som en sten

    SvaraRadera