måndag 29 augusti 2011

Om tillgänglighet

Den dag Fröken ledsnar på att vara lärare ska hon sadla om till något där man får vara ifred. Något med trevliga arbetstider. Fröken har grunnat ganska länge på vad hon ska göra istället, och nu är det nog klart. Fröken ska jobba bank. Fröken ska inte gå in på detaljer, för Fröken vet om att det kan vara bra att ha en bra relation med sin bankman. Inte så att man utbyter kroppsvätskor och sånt, men man bör kunna prata om pengar utan att börja bråka...

Nu kunde det i och för sig vara värre... Fröken har en bekant som fick ett brev (läs snigelpost) hemskickat från sin nya bankman som lydde "Jag känner att vi nu inte längre kan erbjuda er samma generösa rabatt som tidigare"... Om det nu är så att en "rabatt"  på en lånebild hos en totalkund på något sätt har föregåtts av en förhandling, så bör man kanske prata om det? Annars är det ganska enkelt att som bankkund erbjuda sina ränteinbetalningar och amorteringar hon någon annan bank...

I alla fall. Det handlar om nåbarhet... Fröken vill också ha en telefon där man kan knappa in "Anknytning xx xx återkommer imorgon klockan 8.15. Vill du bli kopplad till din digitala bank, tryck Ett. Vill du prata med telefonist, tryck Två. Vill du tala in ett meddelande, tryck ditt personnummer baklänges, följt av skostorlek, längd och vikt, allt omvandlat till binära tal" redan innan lunch och sedan glömma att koppla ifrån det så att telefonen är låst för all inkommande trafik i tre dagar...

Fröken hörde en intervju med VD:n för Stockholmsbörsen idag. Snackar vi glassigt jobb? Vad jobbar han med egentligen? "Jaa, jag erbjuder en digitalt toppmodern mötesplats för all typ av handel." Check. Du är bokningsansvarig vaktmästare på ett torg?

I alla fall. Bank låter trevligt. Öppnar 9.30. Stänger 15.00. I övrigt hänvisar man till telefonsupporten... Kommer man in på en bank ock ställer för mycket krav, så trycker de på en liten knapp på undersidan av disken så får man åka polisbil därifrån...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar