torsdag 4 mars 2010

Världens bästa dåliga låt


Fröken är lite trött, inte helt klartänkt med andra ord, men jag ska försöka att reda ut begreppen.

På ämnet paradoxer... Fröken är en komplott på spåren. Tydligen är det såhär, att den enda arbetsuppgift en lärare har, som är värd att kallas arbetsuppgift, är att ha lektioner. Samtidigt är det den enda arbetsuppgift som inte är intressant på lönesamtalet, för "det ingår ju i jobbet". Det enda som genererar lönepåslag är vilka övriga uppgifter man utför.

Märklig matematik kan tyckas. För att klargöra det, så har Fröken en arbetsplatsförlagd tid som motsvarar 35 timmar/vecka och har lektioner ungefär sjutton av dessa timmar. I övriga tolv timmarna ingår även lunch (à 30 minuter/dag, d v s två och en halv timme/vecka). Det ger nio och en halv timme lönegrundande arbetsuppgifter. Ponera att Fröken tjänar runt tjugofemtusen i månaden - det ger en timlön på tvåtusensexhundra. Hade Fröken jobbat heltid, hade hon tydligen tjänat nästan 475000 i månaden...

Gissa om Fröken ska nog gå upp i tjänst nästa läsår.

Eller, har Fröken missuppfattat något? Kan det vara så att Hellers roman egentligen är en allegori över lärarlivet. "Vi anställer dig för att du ska undervisa, men vi betalar dig för det som inte rör undervisningen. Dessutom betalar vi dig inget extra för det som du måste göra på den tid som inte ryms inom arbetstiden (läs fritiden), för att du fått 'prioritera om' din planeringstid på grund av att du fått använda den tiden till arbetsuppgifter som du varken har utbildning eller lön för att utföra".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar