tisdag 23 mars 2010

Om kvastarna ska sopa bra...

Får man inte slarva med skaften! Nu var det väl inte Thåström som skrev det, men han sjöng det i alla fall argare.

Fröken har roat sig med att tjuvlyssna på lärarkandidater. "Roat sig", är kanske inte den mest korrekta frasen. "Oroat sig", är nog snarare orden Fröken är på jakt efter. Vissa lärarprospects får t o m den vandrande gråskalan John Mayor att framstå som en verklig färgklick.

"Min lärarroll är väldigt formad av de lärare jag själv haft", sa Bill. "Min också", sa Bull.

"Bull", sa Fröken.

Fröken brukade tjata om att få bli LUF-are. För eventuella icke-lärare, så är det pedagogiska för LärarUtbildare på Fältet. Nu vet jag inte längre. Efter att ha tjuvlyssnat är jag ännu mer tveksam.

Om inte lärarstudenterna har en vision, vem ska då ha det. I nya skollagen vill man att bara behöriga lärare ska få fast jobb. Att ha gått på lärarhögskolan är en bra trygghet. Då kan man vara säker på att man slipat bort det mesta av sådant som kan sticka ut. Om inte de nya lärarna ska göra revolution i skolan, vem ska då göra det? Rektorerna?

If you can't teach children, teach adults.
If you can't teach adults, teach teachers.
If you can't teach teachers, administrate.

En klok kines, osäkert vem, sa att "Om du alltid gör som du alltid gjort, kommer du alltid bara att få det du alltid har fått".

Tänk utanför lådan... Därför är det ibland problematiskt med gammeldags matematiker i skolledarroller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar