tisdag 3 mars 2009

Konsten att överleva en personalkonferens

Personalkonferens är det som medieföretag refererar til som "Think Tank". De startar en kvart försent och antingen är folk uttråkade och passiva, eller bittert uppretade. De tysta uttråkade mötena handlar oftast om viktiga saker som tjänstefördelningar, schemaläggning och explosionen på NO-institutionen. De högljutt argumenterande mötena handlar om bussvakt, parkeringsplatser och personalkaffet.

Konferenserna följer följande ramar:
1. Kort inledning av rektor, som hela tiden avbryts av eftersläntrare som skrapar med stolar. Man talar även om de punkter man (tyvärr) inte hann med vid förra mötet. Detta tar ca 20 minuter

2. Längre diskussion om något som inte står på dagordningen, men som någon med hög andel taltid just kommit på. 35 minuter.

3. Diskussion av de saker som skulle diskuterats vid detta möte, men som det (tyvärr) nu inte finns tid att prata om. 10 minuter.

4. Fastställa tid för nästa möte, när det som skulle diskuterats vid detta möte men (tyvärr) inte hanns med, ska diskuteras. 5 minuter.

På så sätt är personalkonferenser alltid (minst) ett steg efter sig själva. För att se till att tomgångsprat och rutinprat inte pressas undan av viktigare saker...

Försök att se intresserad ut samtidigt som du lyssnar på din i-Pod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar