måndag 16 mars 2009

Jag rear ut min själ

Allt ska bort. Helt fantastiskt. I en kommun (min kommun) där skolor går hur mycket back som helst, där nämnden går hur mycket back som helst och där förvaltningen går hur mycket back som helst marknadsför man på bred front högskolans lärarutbildning. Bland annat på busshållplatsen utanför skolan. Jag ska försöka komma ihåg sladden, så jag kan skjuta upp bilden i morgon...

Skönt att högskolan verkar veta något som vi andra inte vet. Annars har vi väl redan arbetslösa pedagoger så det räcker? Å andra sidan tar det ännu så länge ett par år att utbilda sig till lärare, så när de är klara, så kanske vi har en regering och en kommunledning som fattat att det skolan behöver är PENGAR, inte fler nationella prov eller nya kursplaner och betyg...

Nu välkomnar jag dock både nya kursplaner och betyg, tro inget annat. Men framför allt är det ju pengar som saknas. Från administrationen har hörts att anledningen att vi går back på just min skola är att vi gått in i verksamhetsåret med för "stor kostym". Jaså? Hade kostymen varit mindre hade vi alla suttit inne för förargelseväckande beteende... Kejsarens nya kläder, någon?

Eller, att man ska "rätta magen efter matsäcken" - skolan är i så fall Sveriges värsta svälkatastrof.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar