tisdag 17 mars 2009

F**k you I won't do what you tell me

Tänk om man suttit inne med den kunskap man har nu, efter sex år på högskola och tio i arbetslivet, när man var sexton och arg på allt...

Frågan är om inte det optimala sättet att få ungdomar att engagera sig är att göra revolution till ett behörighetsgivande ämne. Om inte annat så vore det ett lysande ämnesövergripande temaarbete. "Att planera och genomföra en revolution". I den bästa av världar (inte Huxleys, då) skulle det kanske få skolan på fötter!

Senaste nytt från Kommunen är att man vill bygga ett nytt rådhus. Klart de ska ha ett nytt rådhus, nu när skolan ska spara så mycket är det ju självklart att pengarna måste användas till något samhällsnyttigt. Jag menar, eftersom kommunpolitikerna har höjt sina löner så måste de ju ha ett rådhus som matchar de fina bilarna på parkeringen.

Tänk nu inte att "Fy för Fröken, hon är så otroligt avundsjuk. Så typiskt svenskt!" Fan heller. Hade jag vela bli politiker eller något annat hade jag blivit det. Jag vill jobba med utbildning, men jag vill ha rimliga verktyg och möjligheter - ska man bygga en skola för klasser med 25 elever, så bör man se till att klasserna inte är större heller. Som ett exempel.

Det är viktigt att huset speglar verksamheten som bedrivs inuti. Eftersom politikerna tycker att skolan inte är viktig, får vi sålunda lokaler som inte bedöms lämpliga för vinstdrivande verksamhet. Det nya kommunhuset borde vara en hoppborg, för bygger man luftslott bör man jobba i ett också.

Tack för idag, slut för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar