torsdag 14 april 2011

Istället för musik... Förvirring IV

Fröken försökte samla sina tankar efter gårdagseftermiddagens diskussioner kring betyg och bedömning... Formativt sett: "För att nå godkänt bör du tänka på en del saker." Summativt sett? Ungefär 5%.

En intressant insikt var att Fröken har kollegor som anser att alla arbetsuppgifter som inte är lektioner är "merarbete" och sådant sysslar de minsann inte med om de inte får ersättning. Det viktiga är då inte att man sysslar med ökad måluppfyllelse, utan att det räcker med att man sysslar med måluppfyllelse. För, någon bör väl nå målen varje termin...

Godkänt är ju ganska bra. Ser man ur nationella-prov-synvinkeln, motsvarar det ungefär 40%, så då är det bra resultat om 40% slutför kursen med ett annat betyg än Icke Godkänt...

Igår skulle det handla om konkreta exempel knutna till kursplaner och formativ bedömning. Fröken upplevde det ungefär så här:
Egentligen hade situationen beskrivits bättre med ett annat klipp, men Fröken kunde inte hitta något bra exempel. "Vilket klipp då, Fröken?" undrar du. Något med Kurt Olsson, Fröken minns hur han brukade förklara saker på blädderblock. Med ungefär samma narrativa struktur som en målning av Jackson Pollock...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar