måndag 9 augusti 2010

Toasted

Igår skrev Karin Adelsköld i Kvällsposten om att kvinnorna måste ta makten över grillen... "Männens grillmonopol visar att könsrollerna är lika förlegade som i tv-serien Mad Men".

Det måste finnas viktigare jämställdhetsfrågor att angripa än vem som grillar... "Hur vet du det, Fröken?" undrar du... Jo. Fröken har gjort en undersökning. En kvalitativ sådan. Frökens sons tioåriga kompis hävdade bestämt att man inte får några brudar om man lyssnar på sån töntig musik som Oskar Linnros.

- Vem har sagt det?, undrade Fröken.
- Min kusin.
- Vad ska man lyssna på då?
- 50 Cent och sånt. Cool musik.
- Gillar tjejer det?
- Vet inte. Men de gillar coola killar.
- Hur gammal är din kusin?
- Arton.
- Har han mycket tjejer?
- Nä.

Check.

Och du, Karin, kontakta Fröken runt den första december, så ska du få byta hennes däck. I sak håller Fröken dock med Karin: Det hade räckt om Gudrun hade tänt grillen själv för att manifestera sitt krav på ett mer jämställt samhälle.

2 kommentarer:

  1. Hallå fröken!
    Jag tycker det är anmärkningsvärt hur många som läst min artikel och stannat vid grillen. Dvs tolkat det som att just allt handlar om grillar och inte ser det som symboliskt för all teknik i hemmet. Men kanske är det hur jag formulerar mig..

    Jag menar alltså att om vi kvinnor kräver att våra män ska ta större ansvar för barnen, hemmet, disken och andra traditionellt kvinnliga sysselsättningar är det väl inte mer än rätt att vi tar oss an de traditionell manliga?

    Som att rensa avlopp, borra i betongväggar och byta vinterdäck. Och tända grillen.

    Vi måste också ta ansvar. Inte bara kräva.
    Så hör av dig nån dag innan den 1/12 så byter jag dina däck.


    Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Karin.
    Jag håller med dig. Det är sonens kompis kusin som jag inte håller med... Eller åtminstone den värdering/föreställning han fått med sig...

    Vi hörs i slutet av november! :)

    P.S Det svåra är ju inte att grilla. Det svåra är att fixa tillbehör som kan rädda det förstörda köttet. D.S

    SvaraRadera