lördag 2 maj 2009

Om att hålla ryggern fri II

I kristider talas det om värdeminskningar... Kanske ska man i skolans värld prata om missade prioriteringar. Som fröken är man ålagd att varje termin ställa till med husförhör, eller utvecklingssamtal.

Liksom alla österlenare blir konstnärer och utställare under påskveckan, så blir alla mentorer specialpedagoger i utvecklingssamtalstider. Det innebär att det ska upprättas åtgärdsprogram i parti och minut. Här dyker diverse frågor upp. Framförallt tre som är mer envisa än de övriga:

  1. Varför ska man upprätta ett åtgärdsprogram i t ex Bild?
  2. Är det verkligen min uppgift?
  3. Varför ska man upprätta ett åtgärdsprogram över huvud taget?
Ska försöka fatta mig kort. För logikens och korthetens skull kan vi börja med fråga 2: Åtgärdsprogram ska enligt skolverket upprättas av - trumvirvel - rektor... Tidigare i min inte extremt långa karriär har det varit så att ett åtägrdsprogram har varit en fribiljett till extra stödundervisning. Så är det inte längre. Nu behöver man ha diagnos. Åtgärdsprogram finns alltså bara för att skolan ska kunna säga: "Vad var det jag sa!"

Det skulle vara förbjudet enligt lag att upprätta verkningslösa åtgärdsprogram. Jag har bättre saker att göra på min tid i alla fall!

Jag ska beställa en stämpel som kan användas till de flesta ÅP som man vill att jag ska upprätta: "Sitt ner, håll käft, gör det du ska!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar