tisdag 12 februari 2013

Stödjande verksamhet II

Egentligen borde detta skrivits för länge sedan. Fröken har inte orkat återvända till de två timmarna bara. Inte ens i tanken.

Lärplattformsutbildning med tanterna... Ni fattar själva.

- Ok, då är det dags. Vad vill ni göra?
- Vi vill göra ett kursrum i plattformen och lägga upp ett arbete så vi lär oss det.
- Absolut. Då är det bara att logga in så kopplar jag min dator till projektorn.
- Vi kan inte våra lösenord, Fröken.
- Ni har dem i inkorgen.
- Vadå, ska vi behöva gå ner till facken och hämta dem?
- Nä, inkorgen i datorn.
- Finns det en korg i datorn, Fröken.

"Nu ljuger du, Fröken, så frågar ingen 2013," säger ni säkert. Njae, kanske inte, men nära på...

- Vad gör du nu, Fröken?!
- Titta, jag klickar på Logga in och skriver in mitt användarnamn, och lösenord.
- Vi ser inte!
- Här, uppe till höger.
- Var?
- Ni måste titta på min skärm, jag kan inte göra något på era skärmar.
- Jaha. Hur gör vi nu då?
- Har ni aldrig loggat in?
- Det är flera veckor sedan. Vi har glömt.
- Ok. Gör såhär då; klicka här och skriv in användarnamnet.
- Det funkar inte Fröken!
- Funkar inte? Hur gjorde ni?
- Vi gjorde exakt så som du visade!
- Jaha. Men det är för att ni inte kan logga in med mitt lösenord.

Så fortsatte det i två timmar. Det enda positiva var att Fröken missade de första tre kvarten av IT-mötet som var efter handledningen.

Note to self: Om det handlar om tanter och IT, så är det inte de flerledade instruktionerna som ställer till det. Det är instruktionerna som sträcker sig över fler än en stavelse.

Och, ja, det finns mer att säga...

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Synd att inte jag var med och kunde bidra. Till de dumma frågorna menar jag. Eller tar du emot privatelever?

    SvaraRadera
  2. Privatelever? Inte förrän tjälen släppt, om de behöver grävas ner någonstans...

    SvaraRadera