onsdag 14 september 2011

En dag...

Betyg och bedömning på programmet... Det ska sägas att delar av Frökens grupp tycker att likvärdig bedömning och pedagogisk samsyn är det mest överskattade tilltaget sedan skolagans och katekesens försvinnande. Fröken tillbringade tre fjärdedelar av mötet med att, tillsammans med en kollega, förklara för Catlady och Gottfried Leibnitz att auskultation och Auschwitz inte är samma sak...

- Det ska minsann inte sitta nån lärare i mitt klassrum och granska mitt arbete!
- Men det kan väl vara bra att få lite feedback?
- Jag tänker då inte ändra mig!
- Det är väl ingen som sagt att man ska ändra sig? Synpunkter och observationer är väl inte fel, eller?
- Om jag ska ändra mig kanske hela min yrkesroll blir förstörd!
- Det handlar inte så mycket om din yrkesroll. Det kan ju vara stimulerande för mig som pedagog att få lite andra infallsvinklar också.
- Jag har minsann förstört min rygg för att jag stått på sned för att studenterna ska se när jag skriver på tavlan!

Fröken har en massa lärartyper i sin tvärgrupp. Catlady kopierar besinningslöst och snor oreflekterat andras idéer och uppgifter utan att någonsin tillföra något eget. Hellen Keller sitter bara med på mötena som en möbel och Chuckie vässar kniven.

Tur att Fröken har en allierad i alla fall.


- iPhonefröken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar